Dieta i styl życia rodziców w planowaniu ciąży

dieta-w-planowaniu-ciazy-870x400

Dieta w ciąży ma zasadnicze znaczenie dla zdrowia przyszłej matki i rozwijającego się malucha. Natomiast odpowiednia dieta i zdrowy styl życia w okresie starania o dziecko stanowią klucz do powodzenia w poczęciu – zasada ta dotyczy obojga partnerów. Starania o ciążę częściej i szybciej kończą się sukcesem u osób, które prowadzą zdrowy styl życia. Z tego powodu przyszli rodzice powinni planowanie dziecka rozpocząć od zadbania o siebie – na wiele miesięcy przed poczęciem. Podpowiadamy, jak zaplanować ciążę i postawić na zdrowie własne i przyszłego dziecka.

Porady dla obojga partnerów:

  • Ogranicz lub zlikwiduj używki – dotyczy to mocnej kawy i herbaty. Słabe napary są dopuszczalne, ale w umiarkowanych ilościach. Im bliżej terminu, który wyznaczony został na początek starań o dziecko, tym mniej używaj alkoholu i napojów energetyzujących. Rzuć też palenie, ponieważ składniki dymu tytoniowego uszkadzają materiał genetyczny, a nikotyna zwęża naczynia krwionośne i zaburza krążenie. Wszystko to zakłóca spermatogenezę, może z czasem upośledzać sprawność seksualną i jakość nasienia.
  • Zadbaj o właściwą dietę – jedzenie w ciąży powinno dostarczać dziecku wszystkich składników pokarmowych, natomiast dobrze zbilansowana, oparta na naturalnych produktach dieta przed ciążą jest świetnym sposobem na zabezpieczenie zdrowych zapasów witamin i minerałów dla matki i płodu. Pozwoli to na uniknięcie zagrożenia deficytem kluczowych składników regulatorowych i budulcowych w sytuacji, kiedy na początku ciąży kobieta odczuwa nudności, często wymiotuje i nie ma apetytu na jedzenie. Dieta ciążowa nie zapewni wtedy wszystkich potrzebnych składników, ponieważ przyszła mama odczuwająca mdłości na widok jedzenia, stara się wybierać jedynie te produkty, po których nie czuje się źle. Wtedy właśnie przydają się zapasy zgromadzone w okresie przygotowującym do starań o dziecko. Jeśli przyszła mama boryka się z zaburzeniem poziomu glukozy, już na etapie planowania ciąży wskazana jest dobrze zbilansowana dieta cukrzycowa. Takie menu będzie działać profilaktycznie lub leczniczo – jeśli u przyszłej mamy stwierdzona została cukrzyca.
  • Zażywaj ruchu – aktywność fizyczna pobudza metabolizm (w tym spermatogenezę – wytwarzanie plemników) i reguluje biologiczny rytm ustroju, ponieważ:
    • sprzyja produkcji hormonów (w tym endorfin, hormonów szczęścia);
    • usprawnia krążenie – dzięki temu organizm jest dobrze odżywiany i dotleniany;
    • stymuluje wytwarzanie białek skóry, dzięki czemu tkanka ta zyskuje na sprężystości i elastyczności, staje się rozciągliwa i spada ryzyko powstania rozstępów.
  • Odpowiednio wcześnie odstaw pigułki antykoncepcyjne – najlepiej minimum 3 miesiące przed planowanym początkiem starań o dziecko. Układ hormonalny będzie miał wtedy wystarczająco dużo czasu na uregulowanie naturalnego cyklu miesięcznego.
  • Nie stresuj się i dbaj o dobry, odpowiednio długi sen – wtedy nie zakłócasz naturalnego cyklu wydzielania hormonów, a ciśnienie pozostaje w normie.
  • Ureguluj rytm dobowy – szczególnie dotyczy to pór posiłków. Stałe pory posiłków będą szczególnie ważne, jeśli podczas oczekiwania na dziecko rozwinie się cukrzyca ciążowa.
  • Przebywaj jak najwięcej na świeżym powietrzu, z dala od zanieczyszczeń. Idealnie, jeśli w okresie przygotowującym do ciąży zafundujesz sobie beztroski urlop. Duża dawka relaksu sprawi, że z zajściem w ciążę nie powinno być problemów.

Zalecenia specjalnie dla panów to:

  • Nie noś ciasnych spodni i obcisłej bielizny – przylegające do ciała ubrania źle wpływają na pracę jąder, ograniczają krążenie i powodują wzrost temperatury, co negatywnie odbija się na jakości plemników.
  • Ogranicz jazdę na rowerze lub jazdę konną – ponieważ tak samo, jak ciasne ubrania mogą pogarszać pracę jader i tym samym jakość nasienia.
  • Zażywaj ruchu, szczególnie na czystych terenach – produkcji plemników i jakości nasienia sprzyja aktywność fizyczna (pogarsza ją siedzący tryb życia i przebywanie w zanieczyszczonych rejonach).
  • Unikaj gorących kąpieli, pobytu w termach i w saunie – zbyt wysoka temperatura źle wpływa na pracę męskich narządów rozrodczych i na wytwarzanie plemników.
  • Seks dawkuj z umiarem – niewskazane jest zarówno zbyt częste współżycie, jak i nadmierna wstrzemięźliwość seksualna. Jeśli mężczyzna uprawia seks częściej niż co trzy dni, plemniki są uwalniane z najądrza zbyt szybko, aby mogły osiągnąć dojrzałość biologiczną. Z kolei powstrzymywanie się od współżycia dłużej niż przez 2 tygodnie pogarsza jakość dojrzałych plemników.
  • Zjadaj produkty bogate w naturalne witaminy i minerały oraz stosuj suplementację – szczególnie dotyczy to kwasu foliowego, antyoksydantów w postaci witamin A, C, E, a także cynku i selenu.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.