Czy Twoje dziecko potrzebuje konsultacji logopedy?

czy-twoje-dziecko-potrzebuje-konsultacji-logopedy-870x400

Jeśli podejrzewamy opóźniony rozwój mowy u dziecka, wskazana jest niezwłoczna konsultacja ze specjalistą. Choć w pierwszym odruchu kierujemy się z problemem do pediatry, to dziecko powinien skonsultować przede wszystkim logopeda, ponieważ jest to osoba najlepiej przygotowana do rozpoznawania zaburzeń mowy i prowadzenia nauki pięknego wysławiania się.

Nowoczesna logopedia potrafi wiele, ale nauka mówienia najczęściej nadal jest procesem żmudnym. Jeśli wspomagana jest przez odpowiednie programy logopedyczne i ćwiczenia logopedyczne dla dzieci, przynosi prędko wymierne efekty.

Naturalny rozwój mowy – krok po krok

Naturalny proces rozwoju mowy nie tylko przebiega indywidualnie u każdego dziecka, ale może on również odbywać się ze zmienną prędkością: przez pewien czas malec będzie zaskakiwać co dzień znajomością nowych słów, a później może nastąpić okres zastoju, w którym brzdąc „szlifuje” nowo zdobytą umiejętność, testuje trudne słowa do wymowy i uczy się je artykułować po swojemu lub – mądrze wspomagany przez rodzica – doskonali ich prawidłową wymowę.

Rozwój mowy powinien wyglądać następująco:

  • Kilkumiesięczne niemowlę: gaworzy.
  • Roczny malec: wypowiada kilka słów.
  • Dwulatek: tworzy proste zdania.
  • Trzylatek: buduje zdania złożone, prawidłowo wymawia samogłoski, ale może jeszcze mylić spółgłoski dźwięczne z bezdźwięcznymi.
  • Czterolatek: może mieć problem z wymawianiem głosek przedniojęzykowo-dziąsłowych (dź, dż, sz, cz, ż).
  • Pięciolatek: nie ma problemu z wymawianiem głosek przedniojęzykowo-dziąsłowych.

Duży wpływ na to, kiedy dziecko powinno mówić zdaniami złożonymi, ma sposób i częstość werbalnego komunikowania się opiekunów z malcem. Wskazane są wszelkie pomoce logopedyczne: im więcej ćwiczeń, gier i zabaw słownych, im więcej czytania książeczek dziecku, tym większe prawdopodobieństwo, że brzdąc już jako dwulatek będzie sprawnie formułował dość skomplikowane wypowiedzi. Trzeba też wypracować sposoby na to, jak zachęcić dziecko do mówienia.

Kiedy do logopedy?

Z niektórych wad wymowy dziecko wyrośnie samoistnie; inne trzeba jak najszybciej korygować, aby nie utrwaliły się i nie przysporzyły problemów w kontaktach z rówieśnikami lub w procesie edukacyjnym. Istotnym czynnikiem jest rozpoznanie przyczyn nieprawidłowości w wymowie. Jeśli są one związane z dysfunkcjami obwodowego lub ośrodkowego układu nerwowego albo wynikają z zaburzeń genetycznych, specjalistą z wyboru powinien być neurologopeda (ważne: nie każda poradnia logopedyczna zapewnia dostęp do tego specjalisty).
Zabierz dziecko do logopedy, jeżeli:

  • kilkomiesięczne niemowlę nie reaguje na dźwięki i głosy z otoczenia, nie komunikuje się gaworzeniem z opiekunami – takie zachowanie może świadczyć o wadzie słuchu;
  • dziecko dotychczas gaworzące lub już mówiące zaczyna cofać się w rozwoju i dotyczy to także mowy – może to sugerować schorzenie należące do spektrum autyzmu;
  • roczne dziecko nie potrafi wskazać części ciała, nie wykonuje gestów typu „pa-pa”, nie nawiązuje kontaktu – w tym wzrokowego – z rodzicami/opiekunami; często i długo płacze;
  • dwulatek niewiele mówi lub nie mówi wcale, nie potrafi sformułować prostego zdania;
  • trzyletni malec mówi bardzo niewyraźnie, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z otoczeniem, nie umie posługiwać się prostymi słowami/zwrotami/zdaniami, nie potrafi skupić uwagi nawet podczas czytania mu książki;
  • kilkulatek ma problemy z nauką, niewiele mówi, zniekształcając przy tym głoski, ślini się, ma otwartą buzię, często mówi przez nos, występuje seplenienie międzyzębowe, jąkanie się, dyslalia, dysleksja.

Co poradzi logopeda?

Chociaż istnieją ogólne wytyczne, dzięki którym można określić, czy maluch rozwija się prawidłowo (w tym: w jakim wieku dziecko zaczyna mówić), to i tak każdy brzdąc w swoim własnym tempie nabywa nowe umiejętności i doskonali je. Dlatego jeśli kilkunastomiesięczny niemowlak jeszcze nie mówi, a kilkulatek nadal zacina się lub zniekształca głoski, nie zawsze jest to powód do niepokoju, ale zawsze w takim przypadku wskazana jest konsultacja z logopedą. Zaburzenia mowy wykryte wcześnie są łatwe do leczenia, a dziecku oszczędza się przez to nieprzyjemności, na które mogłoby być narażone w gronie rówieśników lub w trakcie nauki. Jeśli diagnoza logopedyczna potwierdzi istnienie wady wymowy, specjalista zaleci:

  • ćwiczenia logopedyczne i gry logopedyczne, kiedy dziecko ma prawidłowo zbudowane struktury, dzięki którym możliwa jest emisja głosu i właściwe modulowanie wymowy;
  • konsultacje z lekarzami (foniatra, audiolog, neurolog, ortodonta), jeśli wykryje lub będzie podejrzewać, iż wada wymowy spowodowana jest przez nieprawidłowy zgryz, defekty w budowie krtani lub jamy ustnej, słaby słuch, defekty genetyczne czy niepełnosprawność intelektualną.
Copyright © 2024. MULTI MED. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: Tworzenie stron internetowych - Jellinek

Chcesz, żebyśmy zadzwonili do Ciebie w 28 sekund?