przez-zoladek-do-zdrowia-870x400_1


Zdrowie zaczyna się na talerzu, ponieważ jesteś tym, co jesz. Dobrana, dopasowana do twoich potrzeb żywieniowych zdrowa i zbilansowana dieta plus odpowiednia aktywność fizyczna dostarczają organizmowi elementy zapewniające właściwe jego funkcjonowanie i wysoką odporność na choroby.

Nie ma czegoś takiego, jak dieta uniwersalna. Jest za to dieta dobrze zbilansowana, czyli taka, która zapewnia organizmowi człowieka w określonym fragmencie życia i przy istnieniu pewnych uwarunkowań zdrowotnych dostawę konkretnych składników pokarmowych i odpowiednią ilość energii. Oznacza to, że inne są potrzeby żywieniowe osoby zdrowej ale ciężko pracującej fizycznie, inne – osoby zaangażowanej w pracę umysłową, a jeszcze inne – rekonwalescentów, seniorów, dzieci i kobiet w ciąży. Jeśli menu będzie odpowiednio skomponowane i przystosowane do indywidualnych potrzeb człowieka, organizm będzie silny, sprawny i odporny.


Dieta zbilansowana kobiet w ciąży

Tu nacisk kładziemy na zaspokojenie potrzeb dwojga, czyli matki, której organizm musi podołać obciążeniom wynikającym z intensywnego wzrostu płodu, i dziecka, które szybko się rozwija i potrzebuje mnóstwa składników budulcowych i regulatorowych do tworzenia wszystkich narządów i układów. W tym typie diety polecane są świeże warzywa i owoce – jako źródło witamin (szczególnie kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu nerwowego płodu), oraz nabiał i mięso – źródła minerałów tworzących kości i zęby oraz krew (wapnia, fosforu, żelaza). To również dobre źródła aminokwasów potrzebnych do wytworzenia białek budujących mięśnie maleństwa.

Dieta zbilansowana rekonwalescentów

Powinna zawierać wszystkie elementy regulatorowe i budulcowe oraz podnoszące odporność, a więc głównie witaminy, minerały i białka. Ilość energii, jakiej potrzebuje rekonwalescent powracający do zdrowia po chorobie przebiegającej z długotrwałym unieruchomieniem jest zazwyczaj mniejsza niż w przypadku osób, którym zalecana jest dość intensywna aktywność fizyczna. Ważne, aby w menu znalazły się warzywa i owoce – najlepiej świeże, ale jeśli wynika to ze specyfiki schorzenia, lepszym rozwiązaniem mogą okazać się warzywa i owoce gotowane – najlepiej na parze, aby uniknąć strat witamin i minerałów, które podczas gotowania w wodzie są bezpowrotnie tracone.

Dieta na wzmocnienie odporności

Przyda się dzieciom, seniorom i rekonwalescentom oraz osobom o osłabionych siłach obronnych organizmu (stan ten może być skutkiem przepracowania lub silnego, długotrwałego stresu). Należy zadbać tu o jak największą ilość świeżej zieleniny i kiszonek – ponieważ to najlepsze źródło witaminy C wzmacniającej odporność, pobudzającej wytwarzanie i aktywność komórek układu immunologicznego ustroju. Kiszonki dostarczają korzystnych dla zdrowia szczepów bakteryjnych, które naturalnie zasiedlają jelita i wzmacniają odporność poprzez wytwarzanie witamin z grupy B i K oraz wypierają drobnoustroje chorobotwórcze z jelit.
Jeśli zastanawiasz się, jak wzmocnić odporność poprzez dietę, włącz w program budowania sił obronnych odpowiednią aktywność fizyczną, hartowanie oraz szczepienia i probiotyki. Hartowanie jest szczególnie korzystne dla dzieci – najlepiej, jeśli jest prowadzone w trybie ciągłym i w formie zabawy. Szczepienia wspomagają odporność na określony rodzaj drobnoustroju i warto z nich skorzystać, nawet, jeśli już od dawna nie jest się dzieckiem. U osób, u których układ odpornościowy działa bardzo słabo lub u dzieci, które często chorują, zalecane są szczepienia poprawiające odporność.
Znakomitą, bezpieczną i naturalną szczepionką, która silnie stymuluje siły obronne ustroju, są probiotyki. Włącz je koniecznie do menu, jeśli zależy ci na poprawie sprawności pracy układu immunologicznego – wtedy dieta dobrze zbilansowana będzie jednocześnie szczepionką na odporność. Do jadłospisu włącz też prebiotyki, czyli naturalne substancje wspomagające rozwój probiotyków, takie jak błonnik. Znajdziesz go w warzywach.
MULTI MEDMULTI MEDMULTI MEDMULTI MEDMULTI MEDMULTI MEDMULTI MED

Chcesz, żebyśmy zadzwonili do Ciebie w 28 sekund?

Ta strona internetowa chroni twoją prywatność poprzez przestrzeganie EU General Data Protection Regulation (RODO). Nie wykorzystamy Twoich danych w żadnym celu, na który nie wyrażasz zgody. Prosimy o zgodę na korzystanie z anonimowych danych, aby poprawić jakość korzystania z naszej witryny. Polityka cookies